Світ Арди через призму язичницького світогляду.
Далі, далі, далі
В біографії шанованого мною Дж.Р.Р. Толкіна є дві знакові відмітки. Перша - він хотів створити міфологію "для старої доброї Англії", друга - він був добрим католиком і християнином. Можливо цей другий факт завадив Дж.Р.Р. завершити роботу - адже для творення язичницького світу потрібно
відчувати себе часткою цього світу, а стилізувати свій твір під Старий Заповіт означало впасти в єресь.
Світ Толкіна передбачає наявність єдиного Творця-деміурга. Власне, давньоарійська традиція цього не
заперечує - Закони Ману говорять, що Божественний Самосущий проявився з Пітьми згідно власної волі. Еру-Ілуватар, Єдиний Бог Арди, "сотворив з думки своєї Айнур, вони ж склали перед лицем його величну Музику. І в Музиці цій було закладено початок світу, бо Ілуватар зробив пісню Айнур
видимою."
Айнур з Сильмариліону займають ніби проміжну ланку між Богами язичницьких пантеонів, проявлених Творцем для творення і охорони певного світу і янголами християнства. Світ Арди є світом Двовір я, тому він видається прихильникам та фанатам творчості Толкіна "недобудованим"
і у багатьох виникає бажання принести і свого камінчика до підніжжя цієї величної вежі.
Голова пантеону Арди - Манве, Бог Вітрів. Це трохи нетрадиційно, зазвичай володарем Охоронців Світу, або Князем Богів є уособлення Блискавиці - тобто Божество, котре є символом як захисту
так і нападу. Однак, в Законах Ману є схема світотворення: звук-вітер-світло-вода-земля. Подібне ж ми бачимо в Сильмариліоні - наступною за статусом є Варда, жона Манве і Володарка Зоряного Світла.
Далі - Володар Вод Ульмо, та Ауле, що "правує всіма речовинами, з яких складається Арда".
Решта Богів Арди є класичними для пантеонів раннього язичництва, окрім родини Феантурі. Ороме, Великий Мисливець, нагадує кельтського Кернунноса, котрий теж був Богом Полювання, Яваннна,
Вана та Несса є покровительками рослинного та тваринного світу. А от Феантурі "прийшли" в пантеон Арди з більш пізніх часів, коли люди навчилися виріжняти не лише енергії зовнішнього світу, але й енергії світу внутрішнього. Подружня пара Намо-Вайре є уособленням "Справедливість - Судьба". Намо є суддею живих і мертвих, Вайре - Ткалею долі для всього живущого. Тобто разом вони створюють дгарму - закон життя, і карму - наслідки виконання, або порушення закону. Пара Ірмо-Есте є Божествами проявів підсвідомости: "Сновидіння - Зцілення". Разом вони уособлюють цілюще забуття, ліки, котрі рекомендують і сучасні психологи: коли не можна нічого виправити, то краще заснути, а завтра буде новий день.
Ніенна, Богиня Скорботи, є чимось цілком окремішнім в цьому цікавому пантеоні. Язичницька мораль не передбачає світової
скорботи. Язичник або живе за законами і приписами предків, і тоді всі його дії моральні, навіть ті, які нам, сучасним людям, здаються жорстокими, або ж він ті закони і приписи порушує і приймає покарання як належне. Ніенна, котра оплакує Понівечену Арду, ближча за статусом до християнського янгола, ніж до язичницького Божества.
Тулкас є одним з найцікавіших образів, створених Толкіним для свого світу. Це Бог Війни, але він не належить до Пантеону, і не є покровителем воїнів Арди. Тулкас є Гнівом Еру, створений гнівом Творця, він зійшов до Арди останнім, власне - задля битви з лихою силою. Ні Ельфи, ні Люди не
прохали його покровительства під час чисельних воєн - Тулкас не є захисником втілених істот. Можливо, це Божество віддалено нагадує Шиву, Гнів Брахми, котрого теж було створено для битви між Вищими Силами, але Шива звертав увагу на людей і покровительствував вірним.
Щодо Мелькора, то ця лиховісна особа проникла до Сильмариліону цілком з християнських переказів. В жодному з язичницьких пантеонів немає Бога, якому б приносила задоволення руйнація задля руйнації. Поділення світу на біле та чорне, щоправда, почалося ще з часів Заратустри, однак, в
арійському розумінні "Білобог та Чорнобог перуняться (воюють) тим Сваргу (світ, небо) утримуючи" (Велес Книга). Тобто - Світло і Тьма рівні по силі, а битва між Добром і Злом потрібна задля збереження Рівноваги.
У Толкіна ж Мелькор є таким же сотвореним Айну, як і решта Богів Пантеону. Нерозрішиме протиріччя християнської релігії - чому добрий деміург сотворив зло і пустив його гуляти по світу - спотворило і світ
Арди. Однак Толкін, як добрий католик, не міг допустити рівності поміж Світлом і Тьмою, і в його міфології з явилися тріщини, з якими Професор безуспішно змагався до кінця життя.
Окрім Валар, головних Божеств, до пантеону Арди входять Маяр - щось середнє між Напівбогами і служебними духами. Якщо вживати християнської термінології, то ріжниця поміж Валою
та Мая дорівнює ріжниці між архангелом і звичайним янголом. Цікаво, що спершу Толкін пішов більш "язичницьким шляхом", і маяр мусили бути дітьми Валар. У Манве та Варди мав бути син-мая Еонве, однак до основної версії епосу цей задум не увійшов, і у "Сильмариліоні" сказано доволі невизначено, що разом з Валар "прийшли інші духи, нижчого рівня, чиє буття також розпочалось ще перед світом". Найвідоміший з цієї верстви звісно ж Саурон, котрий спершу "працював" на Мелькора, а потім почав
чинити зло вже самостійно. "Добрі" Маяр є помічниками Богів, в основному тих, хто уособлює природні стихії. До верстви Маяр належать також "істарі" - чародії Третьої Епохи, котрі перебувають в людських тілах і через це мають "блоковані" здібності і змушені або тримати при собі артефакти (патериця Гендальфа), або "вигадувати порох", як Саруман.
Цікаво, що Толкін жодного разу не описує релігійних культів Арди. А вони, ці культи, мали бути - принаймні, починаючи з Другої Епохи. Якщо Ельфи бачили Богів на власні очі і не мали необхідності, перебуваючи у Валінорі, своєрідному вираї, будувати храми, щоб встановити з ними звязок, то Люди Арди Третьої Епохи мають вигляд повних атеїстів - принаймні у всьому " Володарі Перснів" немає жодної згадки про храми, жерців і навіть молитви до Богів (Бога) у скрутну хвилину. Єдиним
винятком є згадка в Сильмариліоні про те, що в Нуменорі, прообразі загиблої Атлантиди, на горі Менельтарма було Святилище Еру, "і не було в землі нуменорців іншого храму, чи Святині", при тому, що нуменорці знали про існування Валар і спілкувалися з мешканцями вираю. Згодом Саурон, увійшовши в довіру до одного з нуменорських королів, нараяв тому збудувати храм для поклоніння Мелькору і впровадити людські жертвопринесення.
Отже, Толкін не міг допустити, щоб мешканці Арди "впали в язичництво". Або святилище Еру - або вже повний сатанізм. А шкода - адже оповідь, скажімо, про Людей-сонцепоклонників, або друїдів з Белеріандських лісів могла б бути дуже цікавою.Та й Валар могли б мати більше волі, як-то в міфологічних оповідях ріжних народів, а не обмежуватись невтручанням... Але для для правовірного толкініста подібні думки відгонять ерессю. Професор бо завжди правий.
перевод
В биографии уважаемого мною Дж.Р.Р. Толкина есть две знаковые отметки. Первая - он хотел создать мифологию "для старой доброй Англии", вторая - он был добрым католиком и христианином. Возможно этот второй факт помешал Дж.Р.Р. завершить работу - ведь для созидания языческого мира нужно чувствовать себя частью этого мира, а стилизовать свое произведение под Старый Завет означало впасть в ересь.
Мир Толкина предполагает наличие единого Творца-демиурга. Собственно, древнеарийская традиция этого не отрицает - Законы Ману говорят, что Божественный Самосущий проявился из Тьмы согласно собственной воле. Эру-Илуватар, Единый Бог Арды, "сотворил из мысли своей Айнур, они же исполнили перед лицом его величественную Музыку. И в этой Музыке было заложено начало мира, потому что Илуватар сделал песню Айнур видимой."
Айнур из Сильмариллона занимают как бы промежуточное звено между Богами языческих пантеонов, выявленных Творцом для создания и охраны определенного мира и ангелами христианства. Мир Арды является миром Двоеверия, поэтому он и кажется поклонникам и фанатам творчества Толкина "недостроенным"и у многих возникает желание принести и свой камешек к подножию этой величественной башни.
Глава пантеона Арды - Манве, Бог Ветров. Это немного нетрадиционно, обычно предводителем Богов этого Мира, или Князем Богов является олицетворение Молнии - то есть Божество, которое символизирует как защиту так и нападение. Однако, в Законах Ману мы видим схему мироздания: звук-ветер-свет-вода-земля. Подобное же мы видим в Сильмарилионе - следующим по важности Божеством есть Варда, жена Манве и Обладательница Звездного Света. Далее - Повелитель Вод Ульмо, и Ауле, который "правит всеми веществами, из которых состоит Арда".
Остальные Боги Арды являются классическими для пантеонов раннего язычества, кроме семьи Феантури. Ороме, Великий Охотник, напоминает кельтского Кернунноса, который тоже был Богом Охоты, Яваннна, Вана и Несса - покровительницы растительного и животного мира. А вот Феантури "пришли" в пантеон Арды из более поздних времен, когда люди научились отличать не только энергии внешнего мира, но и энергии мира внутреннего. Супружеская пара Намо-Вайре является олицетворением пары "Справедливость - Судьба". Намо является Судьей живых и мертвых, Вайре - Ткачихой судьбы для всего живущого. То есть вместе они создают дгарму - закон жизни, и карму - последствия выполнения или нарушения закона. Пара Ирмо-Эсте - это Божества проявлений подсознания: "Сновидение - Исцеление". Вместе они олицетворяют целебное забвение, лекарство, которое рекомендуют и современные психологи: когда нельзя ничего исправить, то лучше уснуть, а завтра будет новый день.
Ниэнна, Богиня Скорби, стоит особняком в этом интересном пантеоне. Языческая мораль не предусматривает мировой скорби. Язычник или живет по законам и предписаниям предков, и тогда все его действия моральны, даже те, которые нам, современным людям, кажутся жестокими, или же он эти законы и предписания нарушает и принимает наказание как должное. Ниэнна, которая оплакивает Искаженную Арду, ближе по статусу к христианскому ангелу, чем к языческому Божеству.
Тулкас является одним из самых интересных образов, созданных Толкиным для своего мира. Это Бог Войны, но он не принадлежит к Пантеону, и не является покровителем воинов Арды. Тулкас - Гнев Эру, созданный гневом Творца, он сошел в Арду последним, собственно - ради битвы с Темной силой. Ни Эльфы, ни Люди не просили его покровительства во время многочисленных войн - Тулкас не является защитником воплощенных существ. Возможно, это Божество отдаленно напоминает Шиву, Гнев Брахмы, который тоже был создан для битвы между Высшими Силами, но Шива обращал внимание на людей и покровительствовал верным.
Что до Мелькора, то это зловещее существо проникло в Сильмарилион целиком и полностью из христианских преданий. Ни в одном из языческих пантеонов нет Бога, которому бы приносило удовольствие разрушение ради разрушения. Разделение мира на белое и черное, правда, началось еще со времен Заратустры, однако, в арийском понимании "Белобог и Чернобог перунятся (воюют) тем Сваргу (мир, небо) удерживая" (Велес Книга). То Есть - Свет и Тьма равны по силе, а битва между Добром и Злом нужна ради сохранения Равновесия.
У Толкина же Мелькор является таким же сотворенным Айну, как и остальные Боги Пантеона. Неразрешимое противоречие христианской религии - почему добрый демиург создал зло и пустил его гулять по миру - исказило и мир Арды. Однако Толкин, как добрый католик, не мог допустить равновесия между Светом и Тьмой, и в его мифологии появились трещины, с которыми Профессор безуспешно боролся до конца жизни.
Кроме Валар, главных Божеств, в пантеон Арды входят Маяр - нечто среднее между Полубогами и служебными духами. Если употреблять христианскую терминологию, то разница меж Валою
и Мая равна разнице между архангелом и обычным ангелом. Интересно, что сначала Толкин пошел более "языческим путем", и Маяр должны были быть детьми Валар. У Манве и Варды должен был быть сын-Мая Эонве, однако в основную версию эпоса этот замысел не вошел, и в "Сильмарилионе" сказано достаточно неопределенно, что вместе с Валар "пришли другие духи, низшего уровня, чье бытие также началось еще перед миром". Самый известный из них конечно же Саурон, который сначала "работал" на Мелькора, а потом начал творить зло уже самостоятельно. "Добрые" Маяр являются помощниками Богов, в основном тех, кто олицетворяет природные стихии. К Маяр принадлежат также "Истари" - чародеи Третьей Эпохи, которые находятся в человеческих телах, и вынуждены или держать при себе артефакты (посох Гэндальфа), или "изобретать порох", как Саруман.
Интересно, что Толкин ни разу не описывает религиозных культов Арды. А они, эти культы, должны были быть - по крайней мере, начиная со Второй Эпохи. Если Эльфы видели Богов собственными глазами и не имели необходимости, находясь в Валиноре, своеобразном раю, строить храмы, чтобы установить с ними связь, то Люди Арды Третьей Эпохи полные атеисты - по крайней мере во всем "Властелине Колец" нет ни одного упоминания о храмах, жрецах и даже молитвах к Богам (Богу) в трудную минуту. Единственным исключением является упоминание в Сильмариллионе о том, что в Нуменоре, прообразе погибшей Атлантиды, на горе Менельтарма было Святилище Эру, "и не было в земле нуменорцев другого храма, или Святыни", при том, что нуменорцы знали о существовании Валар и общались с жителями "рая". Впоследствии Саурон, войдя в доверие к одному из нуменорских королей, посоветовал ему построить храм для поклонения Мелькору и ввести человеческие жертвоприношения.
Итак, Толкин не мог допустить, чтобы жители Арди "впали в язычество". Или святилище Эру - или уж полный сатанизм. А жаль - ведь повествование, скажем, о Людях-солнцепоклонниках, или друидах из Белериандских лесов могло бы быть очень интересным.Да и Валар могли бы иметь больше свободы, как в мифологических сказаниях разных народов, а не ограничиваться невмешательством... Но для правоверного толкиниста подобные мнения отдают ересью. Ибо Профессор всегда прав.)